Over Marco Coninx
Ik ben altijd een bouwer geweest. Iemand die kansen ziet, energie krijgt van groei en er geen genoeg van kan krijgen om anderen te inspireren. Die drive zat er al in toen ik Bedrijfseconomie studeerde in Maastricht en daarna als management trainee bij ABN AMRO aan de slag ging. In zes jaar tijd bekleedde ik er diverse managementfuncties. Ik leerde er de fijne kneepjes van het aansturen van teams, het nemen van strategische beslissingen en het altijd weer zoeken naar manieren om te innoveren. Toch bleef er iets knagen: een verlangen om iets voor mezelf te beginnen.
De Sprong naar Ecommerce
In 2009 besloot ik samen met mijn broer de sprong te wagen en een eigen ecommerce-avontuur te starten. We begonnen met een webshop gericht op Nederland en België, maar al snel kwamen Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk erbij. Onze overtuiging was dat de toekomst lag in het ontwikkelen van eigen merkproducten. Daarom zijn we vanaf de start gaan importeren vanuit China. Dit bleek een gouden zet: we groeiden zo hard dat we vijf keer op rij de FD Gazelle mochten ontvangen, de landelijke prijs voor snelgroeiende bedrijven in Nederland.


Van Webshop naar Marktplaatsen
Het omslagpunt kwam in 2013, toen we ons naast de webshop ook gingen richten op bol.com en Amazon. Al snel zagen we dat de groei op deze marktplaatsen veel harder ging dan op onze eigen shops. Onze interne organisatie was echter vooral ingericht op de webshop, en we konden niet anders dan een strategische keuze maken: we zetten voortaan marktplaatsen op de eerste plaats en de webshop op de tweede. Het was een lastige beslissing; het betekende dat we ons personeelsbestand moesten inkrimpen, simpelweg omdat we voor een succesvolle marktplaatsstrategie minder FTE nodig hadden. Achteraf gezien bleek dit de juiste zet: in 2021 hebben we ons bedrijf met groot succes kunnen verkopen.
Auteur & Coach
Toen we net begonnen met verkopen op Amazon, was er in Nederland nog nauwelijks kennis over dat platform. Ik dook erin, onderzocht elk detail en schreef er uiteindelijk een boek over (stiekem altijd al een droom van me). Dat boek leidde tot veel vragen van andere ondernemers: of ik hen niet wilde helpen om succesvol te worden op Amazon. Ik besloot mijn kennis te delen via cursussen en coachingtrajecten – in eerste instantie als sidebusiness naast onze eigen ecommerce-activiteiten. Dit leidde tot mooie mijlpalen: ik werd gevraagd als spreker op de Webwinkel Vakdagen en kwam zelfs een paar keer op landelijke radio en tv. Het coachen en trainen deed ik met ontzettend veel plezier tot 2021.


Verdergroeien bij Dwarfs
Na de verkoop van ons bedrijf aan start-up Dwarfs, ben ik aan de slag gegaan als Chief Growth Officer. Een fantastische uitdaging, tot de post-coronaperiode zijn weerslag had op de ecommerce-sector en de organisatie veranderde. De afgelopen twee jaar heb ik bewust wat gas teruggenomen, genoten van mijn gezin en mijn vrije tijd. Ondertussen heb ik samen met een compagnon nóg een nieuwe ecommerce-business opgezet. Door mijn opgedane ervaring kost dat me relatief weinig tijd, waardoor ik de ruimte had om te herontdekken wat mij écht energie geeft.
Terug naar mijn Passie: Coachen
De afgelopen maanden heb ik mijzelf de vraag gesteld: “Waar word ik nou echt gelukkig van?” Het antwoord kwam sneller dan ik had verwacht: ik mis het coachen. Ik ben namelijk een bouwer – ik help graag bij de groei van andere ecommerce-ondernemingen. Niets geeft mij meer voldoening dan samen strategieën uitzetten, obstakels overwinnen en een bedrijf zien bloeien.
Kortom: ben je op zoek naar iemand die niet alleen weet hoe je een ecommerce-bedrijf uit de startblokken krijgt, maar ook hoe je die groei schaalbaar maakt? Dan help ik je graag. Ik kijk er enorm naar uit om met je aan de slag te gaan en jouw ecommerce-dromen werkelijkheid te laten worden.

In de media
Eenvandaag Interview
Best Bezochte Presentatie Webwinkelvakdagen

BNR Interview
NOS Radio 1 Interview